Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dilluns, 26 de març del 2012

TREBALL PER PROJECTES: Els conills

S'entén el treball per projectes com una opció metodològica que permet organitzar les situacions d’ensenyament-aprenentatge des d’una perspectiva globalitzadora partint de les inquietuds i la curiositat dels infants.
Resoldre els problemes que es van generant al llarg del desplegament del projecte obliga a abordar el contingut des de les diferents àrees curriculars, a treballar la recerca d’informació, a organitzar el pensament i ser protagonista del seu propi aprenentatge.
Són les habilitats lingüístiques les que amb el treball de la llengua oral i escrita s'aniran desenvolupant fent que els infants comprenguin la funcionalitat d'aquests aprenentatges.
Algunes de les capacitats relacionades són:
1.   Discriminar, relacionar i retenir dades sensorials; representar i evocar aspectes de la realitat viscuda, coneguda o imaginada i expressar-los mitjançant les possibilitats simbòliques que els ofereix el joc i altres formes de representació
2. Comunicar-se i expressar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges: corporal, verbal, gràfic, plàstic, musical i matemàtic.
Sessions de treball: 
Escollir tema
En rotllana enceteu una discussió per tal de triar el tema a treballar. Cadascú defensarà davant la resta del grup la seva proposta i escriviu a la pissarra el nom del projecte. 
Per deixar constància del procés al “racó del projecte” feu el mural de les votacions.
Finalitzada la llista de propostes expliqueu el procés de votació que es realitzarà individualment. En el paper d’embalar o PDI feu la graella on s’anotaran els vots per poder comptar-los.
És interessant treballar el quadre de doble entrada, fer estimacions del resultat per finalment comptar els vots: Quin projecte farem? On hi ha més vots?  I després verificar-ho: Comptem-los!
Escriviu en un cartell el nom del projecte escollit: Els conills.  

Què en sabem?
Inicieu una conversa perquè els infants ordenadament expliquin els coneixements previs que tenen dels conills.
Recolliu-los i feu-ne un llistat per incloure’l al dossier del projecte.  
És aconsellable fer un dibuix del conill abans d'iniciar el treball per poder observar al final del projecte els aprenentatges assolits.

Què volem saber?
Proposeu una conversa on els infants, ordenadament, expliquin el que tenen curiositat de saber dels conills.
Entre tots es redacteu una nota per comunicar als pares i mares el projecte escollit i la necessitat d’aportar informació: fotos, vídeos, pingüins de joguines, etc.
Fem-ho!
A la classe es munteu el racó del projecte amb un mural on s'aniran enganxant fotografies, dibuixos i petites cartolines escrites pels nens i nenes que reflexin les descobertes que es van fent sobre els conills per anar completant un mapa conceptual. 
En una taula del racó es deixarà tot el material  que es va portant a l’aula per fer la recerca: llibres, ninos, fotografies, etc. 


En aquest cas, un infant va portar una gàbia amb un conill per fer observacions de la realitat.
Cada dia en rotllana dediqueu una estona a compartir els coneixements que cadascú aporta, per valorar si es considera que cal aprofundir-hi cercant nova informació i dedicar-hi temps per redactar el full del dossier o lapbook. 


El nombre de sessions de treball dependran de l’interès i la dinàmica de treball que el projecte requereixi.
Què hem après?
Entre tot el grup s'aniran exposant els coneixements que s'han adquirit i en cas de dubte es consultarà el mapa conceptual del projecte. Aquesta activitat servirà com avaluació.

Es realitzarà un nou dibuix del conill i cadascú el compararà amb el primer que havia fet, verbalitzant les diferències. 
(Clica sobre el dibuix per veure els detalls)
Dibuix final de projecte.
Pel dossier es farà un recull de fitxes que s'hagin elaborat durant  tot el procés.


Si heu decidit fer un lapbook podeu trobar informació clicant aquí!

2 comentaris:

  1. Està bé aquest projecte!
    A la nostra escola no s'animen a fer projectes perquè amb tota la feinada dels llibres de fitxes...

    ResponElimina
    Respostes
    1. És qüestió de seleccionar les fitxes importants i fer un dossier amb les que són de continguts repetits i, cada infant, anar-les fent lliurament a estones.
      El projecte és molt millorable...
      El vam fer fa molts anys, amb els recursos de les TIC que ara hi ha, a moltes escoles es fan els projectes amb dinàmiques genials.
      T'animo a buscar-ne en els blocs que hi ha per la xarxa!!!
      Sort!

      Elimina