Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 21 de febrer del 2013

ELS PROJECTES I ELS LAPBOOKS

Fa uns mesos vaig anar a visitar l’escola dels meus últims anys de docència per participar en la programació dels actes de la commemoració del seu 50è aniversari.
Sempre és un goig poder retrobar-me amb les companyes i compartir alguna estona amb elles. Aquell dia, després dels petons i les abraçades de benvinguda, la conversa va derivar sobre la monotonia de fer grans dossiers per recollir-hi el material dels projectes: acaben sent un altre recull de fitxes de treball com les que s’arxiven en els àlbums! em comentaven.
És cert que els projectes de treball són una metodologia molt interessant per construir nous coneixements des dels interessos del grup; fomenten la cooperació (escola, infants i famílies) i estimulen l’autonomia dels nens i de les nenes. I no és menys cert que, algunes vegades, l’esperit científic i de recerca desapareixen per  convertir-se en un treball rutinari que deriva en una acumulació de fitxes que es treballen seguint la metodologia tradicional.
El format del recull de la informació no modifica la metodologia que s’empri però sí que  pot enriquir el procés i facilitar la globalització amb altres àrees del currículum. 
Aleshores vaig recordar que una de les meves amigues blocaires, la Magda, en el seu bloc Els petits infants havia mostrat com a la seva classe havia feia lapbooks d’alguns projectes.
Imatge del lapbook sobre la lluna del bloc Els petits infants.
Interessada per aquelles presentacions desconegudes per a mi, vaig buscar informació per la xarxa.
Sembla ser que l’origen dels lapbooks es troba en la dificultat que tenien els infants escolaritzats a casa (Homeschooling)a l’hora de recollir els continguts apresos i poder crear els seus propis llibres
Un lapbook és un desplegable de cartolina on s'exposa de manera concisa un tema a partir de diversos recursos: dibuixos, fotografies, petits textos, mapes conceptuals, etc.
La presentació més senzilla és a partir d’una subcarpeta o arxivador i cartolines on s’hi enganxen les targetes, fotografies, etc..


S’han creat altres presentacions de lapbooks  que, en tenir molt d’èxit, es poden trobar en pàgines web on ofereixen gratuïtament les plantilles. 

Clica la imatge per accedir-hi.
La manca d’espai de la presentació és una excusa per amagar informació en sobres, en pestanyes que s’aixequen, en desplegables... a partir de tècniques plàstiques que impliquen treballar la motricitat fina.
Per facilitar la composició es poden trobar enllaços, en llengua anglesa, als continguts dels diversos lapbooks.
Us recomano que hi feu una ullada per si hi trobeu imatges o idees que us puguin ser útils pels vostres projectes.
Clica la imatge per accedir-hi.
Muntar un lapbook és més complicat que fer un àlbum, a més de les sessions dedicades a fer el projecte cal planificar hores de plàstica per retallar les targetes, fer els plegables, pintar els dibuixos, etc.
Finalment, la meva companya es va decidir a fer el lapbook del projecte decidit a la seva classe de P5, Els lleons.
Ha valorat l’experiència molt positiva i pensa repetir-la!
Lapbook sobre El lleó
Us animeu a fer-ne un?
Per saber-ne més:

8 comentaris:

  1. Carme, primer de tot moltes gràcies per anomemar-me en la teva entrada. Ja saps que per a mi és tot un plaer ser la teva amiga blocaire i ja saps que aquesta amistat és recíproca !!!!
    En segon lloc estic encantadíssima que gràcies als Petits Infants hagis descobert els lapbooks i se t'hagi obert el cuquet d'investigar sobre aquest tema, ho trobo magnífic !!!
    I per últim és fantàstic que les teves companyes de l'escola s'hagin endinsat dins d'aquest món i els hi hagi agradat, estic segura que repetiran perquè tot aquest tema enganxa moltíssim i als nanos els motiva molt i molt.
    Nosaltres ara estem fent un lapbook de l'aigua ja us aniré mostrant els resultats !!!!
    UFFFFFFFFFFF avui m'he esplaiat ehhhhhhhhh !!!!!
    Sembla una entrada en comptes d'un comentari jejjejejejeje
    Mil petons "solete" !!!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Magda, gràcies per aquest preciós comentari ;)
      Passejar per la blogosfera i estar atenta a les publicacions, és aprendre molt!
      Em sap greu no haver descobert aquest recurs mentre estava en actiu perquè m'hagués encantat fer lapbooks.
      Sí, la meva companya ha decidit seguir fent-ne!
      Bon cap de setmana!

      Elimina
  2. CArme, nosotros estamos preparando uno sobre nuestro proyecto del espacio. Cuando lo tengamos terminado, prometo enseñártelo. Un biquiño.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Espero con impaciencia poder ver vuestro lapbook, ya que los trabajos que compartes en Aula TIC siempre son geniales.
      Moitos bicos

      Elimina
  3. Es molt bona idea! Queda preciós. Estil scrapbooking, no creus? ;)
    Petons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí ho crec, Glòria!
      Suposo que per això em va cridar l'atenció, m'encanta l'scrapbooking!
      Muac's

      Elimina
  4. Hola Carme,
    després del teu comentari al bloc7ciències sobre el lapbook , hebuscat la teva entrada al respecte. La veritat és que m' ha agradat molt crear un lapbook amb els nanos . Segons la meva vivència els nens i les nenes l' han disfrutat molt més que fent el típic album individual del projecte. Les famílies també ho han valorat molt bé, ja que la majoria dels infants els explicaven tot sense deixar-se res
    Bé, a seguir aprenent!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'encanten els lapbooks!
      Com li deia a la Magda, jo no vaig estar a temps de fer-ne; ja que vaig emmalaltir abans de la gran descoberta.
      És la millor actitud dels mestres: "disposats sempre a seguir aprenent".
      Bon cap de setmana!!!
      Carme

      Elimina