Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 24 de gener de 2013

EL CARNAVAL I LES TIC

Si m’he de confessar, us diré que el Carnaval és una de les festes que menys m’agrada, però que més he gaudit amb els infants.
Mentre el meu fill es va disfressar, setmanes abans, les robes de diferents colors omplien la casa i els fils se’ns enganxaven a les vores de les jaquetes i pantalons.
En tornar de la feina, cosia els retalls de roba que havia retallat amb els patrons de paper enfilats. Aquests anys he cosit disfresses de tota mena, des de la de Pingu fins a la d’Obi Wan Kenobi de la Guerra de les Galàxies passant per la d’indi sioux amb el seu arc.
El Carnaval és una festa pagana, sense que els etnòlegs es posin d’acord exactament de quina cultura és originari. Actualment s'ha convertit en una festa popular de caràcter lúdic previ a la Quaresma que, per l’església catòlica, marca els dies de dejuni i d’abstinències.
Per Carnaval a les escoles es respira l’ambient de festa i s’ha de confeccionar el Carnestoltes, enginyar les disfresses, redactar el pregó, crear els instruments per a la rua... un munt d’activitats que s’emmarquen en totes les àrees del currículum.
Com que en molts casos fer els antifaços, les carotes i les disfresses implica treballar en petit grup o fent desdoblaments, avui us presento uns recursos TIC que podeu compatibilitzar amb les activitats de les diferents àrees d’Educació Infantil.
Són uns programes senzills que per jugar-hi cal tenir un domini bàsic del ratolí i, únicament, s’han d’anar seguint les instruccions orals que s’escolten mentre es realitzen.
Aquests recursos TIC no els he volgut classificar per nivells escolars perquè la selecció del programa dependrà de les habilitats dels infants i del domini de les eines informàtiques del grup.
Capacitats:
1.­ Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
2.­ Aprendre a pensar i a comunicar.
3.­ Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
4.­ Aprendre a conviure i habitar el món.
Objectius:
·        Gaudir de jocs on-line amb elements del Carnaval.
·        Potenciar les capacitats cognitives dels infants.
·        Impulsar el treball de les habilitats de pensament.
·        Treballar les habilitats motrius relacionades amb l’ús de les TIC.
Flipbook
És un joc per crear personatges disfressats. El gràfic del programa representa un llibre amb les imatges dels personatges dividides en tres espais: cap, cos amb braços i cames.
En accedir al programa, cliqueu a la pestanya que es troba a la dreta de cada part per canviar-la i podreu gaudir de les pròpies creacions. També, podeu jugar a confegir la disfressa real.
Clica la imatge per accedir-hi.
Tant caps... tants barrets!!!
S’hi poden trobar dos jocs: en el primer joc, busqueu el barret del personatge que apareix en pantalla i en el segon, el personatge que té algun element diferent.
Clica la imatge per accedir-hi.
Juguem a fer de...
Seguint l’estructura de les activitats del programa JClic, el qual cal tenir instal·lat en l'ordinador, després de fer uns puzles d’uns personatges, relacioneu els elements de les disfresses  de Carnaval.
Clica la imatge per accedir-hi.
Les lletres disfressades
Per realitzar aquesta activitat cal conèixer l’alfabet, ja que, les lletres s’han disfressat.
Seguiu les instruccions orals que escoltareu per anar avançant en el programa.
Clica la imatge per accedir-hi.
Carnestoltes
En obrir el programa, haureu de clicar l’opció del nivell de dificultat en que voleu realitzar els trencaclosques, les relacions, l’ordenació de numeració, associació d’elements, el memori, etc.
Les diferents pantalles d’aquesta activitat JClic passen automàticament quan es realitzen correctament.
No té l’àudio d’indicacions però és molt intuïtiu.
Clica la imatge per accedir-hi.
Premi de Carnaval
Arrossegueu amb el ratolí els complements de les disfresses que apareixen al voltant de la cistella i ompliu-la.
Si ho feu correctament obtindreu un premi de Carnaval!
Clica la imatge per accedir-hi.
Per concloure us animo a comptar amb les TIC com a recurs a l’aula perquè ajuden l’infant a ser més autònom en el treball i a potenciar l’adquisició dels nous aprenentatges.

Per saber-ne més:

dimarts, 15 de gener de 2013

DIA ESCOLAR DE LA PAU 2013

El 30 de gener se celebra el DENIP, Dia Escolar de la No-violència i la Pau. La jornada es convoca anualment per commemorar l’aniversari de la mort del Mahatma Gandhi i recordar la seva tasca en favor de la No-violència i la Pau.
Aquest any 2013, la proposta didàctica va dirigida a analitzar el greu problema que representa la presència massiva i el descontrol de les armes al món. 
Clica la imatge per accedir a la informació.

Es recolliran arguments en favor de controlar les armes, que després s’enviaran a la campanya internacional Armes Sota Control i a les Nacions Unides; ja que, el del 18 al 28 de març, els 193 estats del món reunits en una conferència diplomàtica, han d’aprovar el text que faci possible el Tractat sobre Comerç d’Armes que frenaria el descontrol actual en la compra i venda d’armament.

 Escultura de Karl Fredrik Reutersward 

A les escoles, amb les activitats que es realitzin durant la jornada del dia 30 de gener, es pretén desenvolupar la Cultura de la Pau, que ajudi als infants a observar críticament la realitat dels conflictes armats, de la violència i a saber actuar en conseqüència.
També a l’Educació Infantil es participa en aquests actes amb treballs plàstics, amb contes, amb cançons i les reflexions que sorgeixen, moltes vegades, ajudaran a trobar estratègies per resoldre alguns conflictes quotidians entre els infants d’aquestes edats.
Proposta d’activitats:
Us proposo tres activitats pel Dia Escolar de la No-violència i la Pau les quals facilitaran que els infants reconeguin les situacions de conflicte, que valorin les reaccions que aquests poden provocar en les persones, les conseqüències de l'ús de les armes i que proposin alternatives per a la Pau.
Activitat 1
Objectiu: Iniciar-se en la identificació d’un conflicte que pot generar actituds violentes.
Suggeriu de visionar en “Pingu juga a hoquei, com que és un personatge molt conegut pels infants serà una activitat molt engrescadora.
Atureu la imatge en el minut 3 i 34 segons, moment en que apareix el conflicte en la pista de gel.
Demaneu  als nens i nenes que reflexionin sobre l’origen del conflicte aparegut entre els jugadors d’hoquei i perquè estan actuant de forma violenta.
Podeu orientar la reflexió mitjançant preguntes com les següents:
·        Què sentim quan ens enfadem amb un company o companya?
·        Què fem per resoldre aquesta situació?
·        Què creieu que faran?
·        Se us acudeixen altres maneres de resoldre els nostres conflictes? Què hi guanyaríem?
·        Quan ens enfadem, hi ha qui mostra actituds violentes per solucionar els problemes: crits, males paraules, bufetades... Com es poden evitar? 
Acabeu de veure el capítol d’en Pingu i valoreu-lo conjuntament.
Si ho creieu adequat, podeu fer un mural amb les frases i els dibuixos que hagin fet els infants.
Activitat 2
Objectiu: Reflexionar sobre les armes i les seves conseqüències a partir d’una cançó.
En rotllana, presenteu l’audició de l'emotiva cançó  ”Festa de la Pau de Damaris Gelabert.
Després, treballeu la lletra per estrofes, fent que els nens i les nenes reflexionin sobre el seu sentit:
     ·        Per què vol tenir la màgia d’un mag?

·        Per què de les bales vol fer-ne flors, dels fusells trombons i fagots?

·        Quins són els trons que vol convertir en poemes d’amor?, etc.
Podeu explicar la simbologia del colom blanc com al·legoria de la Pau i contextualitzar-lo en l’obra de Picasso.
Com a cloenda podeu demanar que dibuixin el seu Colom de la Pau en cartolina blanca per fer-ne uns mòbils per penjar a l’aula.
Colom de la Pau fet resseguint la mà.
Activitat 3
Objectiu: Conèixer les conseqüències de l’ús de les armes a partir dels dibuixos dels infants.
Demaneu que cadascú faci el dibuix del seu carrer amb retoladors prims per afavorir que es vegin els detalls.
Acabats els dibuixos cadascú que en faci una descripció oral i el pengi al tauler de suro o l’enganxi a un mural.
Aleshores, presenteu al grup el dibuix d’un infant el qual viu en situació de guerra, l’observaran i verbalitzaran les diferències entre els dibuixos fets per ells i el de la làmina. És important no deixar de parlar de les emocions que es poden sentir en cada situació: tranquil·litat/inquietud, por/ serenor...
UNICEF ha publicat que cada dia milers de persones recorren a la violència per resoldre els problemes perquè així ho van aprendre en el seu entorn.
A l'escola, aprofitant aquestes diades i les oportunitats que sorgeixen diàriament, hem de potenciar els valors del respecte, de la solidaritat, de la igualtat, de la democràcia i per sobre de tot el de la PAU i, així, ensenyar estratègies per caminar cap un món més just.

Per saber-ne més:

dijous, 10 de gener de 2013

MOTRICITAT FINA: GRAPAR, FORADAR i COSIR


Fa molts anys en un curs de formació de l’escola d’estiu, una gran mestra i formadora, ens explicava que en la seva escola els gots de les aules eren de vidre.
La reacció immediata del grup va ser d’esgarrifança, en imaginar-nos el munt de perills que comportava aquell costum.
Ella amb un somriure sorneguer va preguntar: a casa els usem de plàstic? Un got de vidre és un risc, com ho és tenir unes tisores a les mans, un ganivet al menjador, creuar carrers, anar amb autocar, caminar pel bosc, banyar-nos en una piscina i no per això ho deixem de fer.
Expressivament, va afirmar: Si volem fer infants autònoms i lliures, hem d’educar i donar estratègies per tal que es moguin amb seguretat per la vida real.
Aquell curs em va fer reflexionar com, sense adonar-nos, sobre-protegim els infants de qualsevol perill real o imaginari i, alhora, ens protegim a nosaltres de possibles ensurts.
Evidentment, mai vaig poder convèncer a cap equip docent d’escola sobre la possibilitat de tenir gots de vidre a les aules, però sí que vaig començar a programar activitats per educar els infants a usar “estris perillosos” a l’aula.
En totes les aules, els/les mestres, hi tenim agulles de llana, grapadores i màquines de fer forats als fulls que no es deixen usar els infants. 
Pensant en com explicar les situacions de perill en fer-ne un mal ús, les normes per fer-ho correctament i crear la possibilitat d’utilitzar-los, se’m va ocórrer muntar pel segon cicle d'Educació Infantil, un racó de motricitat fina amb ells.
En aquest racó de motricitat es treballa una alta coordinació óculo-manual, la precisió, la força i la pressió realitzades amb els dits, la mà i el canell que faciliten, posteriorment, el domini del llapis i les tisores.
Usar la grapadora i la perforadora poden potenciar la força i pressió dels dits  en alumnes invidents que usin la Màquina Perkins.
Les capacitats que amb aquestes activitats es potencien en major grau són:
·        Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
·        Aprendre a pensar i a comunicar.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
·        Aprendre a conviure i habitar el món.
Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin
cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
Objectius:
·        Conèixer els perills d’alguns objectes si se’n fa un mal ús.
·        Aprendre a ser responsable i respectar els límits.
·        Potenciar la coordinació òculo-manual.
·        Treballar la precisió, la força i la pressió realitzades amb les mans.
·        Gaudir de les activitats de racons i de les produccions.
Recursos materials:
·        Grapadores (diferents mides)
·        Màquina de fer forats (diferents grandàries)
·        Agulles de cosir llana
·        Llanes de colors
·        Papers de colors
·        Cartolines
·        Tisores
·        Trossos de cartró
Proposta d’activitats:
En iniciar l'activitat escollida per realitzar, en rotllana presenteu els estris, mostreu el mode d'utilització, exposeu els possibles perills i les conseqüències de fer-ne un mal ús.
Activitat 1: Fem el fons de la tapa de l’àlbum!
Deixeu que els infants, lliurement, experimentin fent forats o grapant en les tires de paper o cartolina que hagin retallat. Recordeu que el paper, en ser menys  gruixut, és més fàcil de treballar-hi.
Per treballar la precisió podeu marcar, en les tires de paper, els punts on s’hi ha de fer el forat o posar la grapa.
Amb les tires, enganxant-les una al costat de l’altra, en una cartolina, es poden fer uns fons per a les tapes d’àlbum molt divertits on hi enganxareu un element significatiu del trimestre.
Activitat 2: Comptem!
Aprofitant aquest racó, podeu treballar la relació entre grafia i quantitat que us pot ser útil per avaluar els coneixements de numeració en cadascun dels infants.
Prepareu unes tires de paper amb els diversos nombres que voleu treballar. Demaneu que  facin els forats o grapin la quantitat que indica cada grafia.
Activitat 3: Fem garlandes!
Aprofiteu la motivació que comporten les festes que es celebren cada trimestre a les escoles i demaneu els nens i nenes que confeccionin les garlandes.
Podeu oferir, als infants, la possibilitat de retallar les tires o donar-les ja retallades i mostreu com grapar-les per confegir-les.
Els criteris els poden establir fent sèries de colors o combinacions lliures.
Activitat 4. Aprenem a fer nusos!
Oferiu unes tires de cartró perquè hi facin dues línies paral·leles de forats. Aleshores, demaneu que hi passin trossets de llanes per fer-hi nusos.
Posteriorment, si la maduresa motriu dels infants ho permet,  podeu mostrar  com fer llaços per cordar les sabates.
Activitat 5: Cosim teranyines!
Quan es comença a cosir és molt difícil pels infants embastar o fer repunts, s’emboliquen els fils i es desenfila l’agulla sovint, pel que aquesta activitat és molt motivadora per iniciar-los en la costura.
En un cercle de cartolina on s’hi hagin estampat les mans en forma d’aranya i guarnit amb uns ulls mòbils, demaneu que facin forats per tot el contorn.
Enfilada l’agulla han d’anar “cosint” passant l’agulla pels forats. Acabada la teranyina deixeu un fil llarg i sol·liciteu que encolin al darrere un cercle per tapar els fils. Ja teniu fet un mòbil!

La Lluïsa, companya i amiga de l'escola, amb activitats com aquesta em va fer descobrir que cosir pot ser una activitat molt creativa, però això ja us ho explicaré un altre dia!

Nota: Quan vaig iniciar la meva tasca docent, era inimaginable la idea dels blocs i, encara menys pensar en l'existència de Fer de Mestres. Les càmeres fotogràfiques eren de rodets de pel·lícula que s'havien de revelar i en aquestes condicions era excepcional fotografiar les activitats a l'aula. Així, en algunes ocasions, no disposo d'imatges. 
Aquest és un d'aquells casos pel que he fet una recerca virtual per trobar fotografies d'activitats similars a les del racó. Si les cliqueu accedireu al bloc original. 

dijous, 3 de gener de 2013

ELS REIS VÉNEN!

Encetat l’any nou, els infants esperen amb emoció l’arribada dels Reis Mags. La carta als Reis de l’Orient (desembre, 2012), feta a l’escola o a casa, acompanya la recta final de les festes nadalenques.
Fer de Mestres també va escriure la seva carta als Reis, adaptant un poema publicat en el bloc Poesia Infantil i Juvenil.
Com que els Reis de l'Orient s’han modernitzat i, segurament, un patge reial recull els desitjos deixats al ciberespai, la carta va ser publicada en el facebook.                       
CARTA ALS REIS DE L'ORIENT
Benvolguts Reis d'Orient,
jo us vull demanar,
aquests bonics regals 
que no es poden comprar.
Tot un sac ple de temps 
per poder compartir
amb aquells que estan sols
que no tenen amics.
Melcior, Gaspar i Baltasar, 
porteu-me aquestes coses!
Melcior, Gaspar i Baltasar, 
porteu-me aquests regals!
Una font de salut 
per poder regalar
als malalts que pateixen 
que no es poden curar.
Un paquet de petons 
per poder-los donar
als infants d'aquest món 
que no són estimats.
Melcior, Gaspar i Baltasar, 
porteu-me aquestes coses!

Melcior, Gaspar i Baltasar,
porteu-me aquests regals!
Un grapat de somriures 
per anar repartint
als que no saben riure
els cal un somrís.
Una llavor de pau 
per poder-la sembrar
per tot aquest planeta
que es pugui escampar.
Melcior, Gaspar i Baltasar, 
porteu-me aquestes coses!
Melcior, Gaspar i Baltasar, 
porteu-me aquests regals!
I per mi us demano 
-i no us sembli estrany- 
que les persones que visiten 
el bloc  Fer de Mestres deixin 
algun comentari tots els dies de l'any. 
Ja ho sabeu que els comentaris 
ajuden a seguir endavant. 
La carta la signa, una blocaire principiant.
Melcior, Gaspar i Baltasar,
porteu-me aquestes coses!
Melcior, Gaspar i Baltasar,
porteu-me aquests regals.

(Adaptació del poema anònim Carta als Reis)
En llegir-la, algunes amigues de Fer de Mestres, van comentar que no havia adaptat la lletra d'un poema sinó la d’una cançó.
Qui em coneix sap que sóc un xic curiosa i m'agraden els reptes; així que, aquests dies, després dels copiosos àpats familiars, les nadales i les campanades, vaig decidir fer una recerca sobre aquesta qüestió.
Us he de dir que la blogosfera no ho té clar! Majoritàriament es creu que l'origen del text és poètic i que, posteriorment, es va musicar. Ara, la cançó, es canta en molts concerts escolars de nadal.
Aquí podeu escoltar-la cantada pel Follet Josep, un personatge que participa de les festes nadalenques de la classe de P4 del CEIP Mare de Déu de Montserrat i amb la música d'en Jordi Ginesta i Casas.



Sense resoldre l'enigma, i sigui com sigui, no us oblideu de portar la carta amb els vostres desitjos, perquè els Reis vénen!
Si encara no l'heu feta, cliqueu la imatge i els infants tindran l'oportunitat de poder enviar-la de forma electrònica.


Si preferiu fer-ho de la forma tradicional, us podeu imprimir aquesta carta que la Lila del bloc A dins de l'aula  ha volgut compartir.

 
Carta als reis mags d'orient from Lila

Finalment, infants sigueu bons minyons perquè...
 Els Reis vénen,
vénen de la muntanya,
porten joguines a la canalla,
Els Reis vénen,
vénen de l'Orient.
No porten res,
als nens dolents!!! 
(Popular de Badalona)