Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimecres, 6 novembre de 2013

SETMANA DE LA CIÈNCIA 2013

Enguany, del 15 al 24 de novembre es celebrarà a Catalunya la 18a Setmana de la Ciència coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.
Durant la Setmana de la Ciència es fan activitats de divulgació del mètode científic que aquest any es centren en els temes de l’estadística amb motiu de la celebració de l’Any Internacional de l’Estadística, de l’aigua en ser l’Any Internacional de la Cooperació en l’Esfera de l’Aigua i de la commemoració del 90è aniversari de la visita d’Albert Einstein a Catalunya.

Dosificador d’aigua Cartell de Jordi Martín Figuerola  
Si aquests dies heu decidit celebrar l’Any Internacional de l’Estadística,  podeu trobar idees per fer a Temps per a l’estadística: l'estadística del temps (Cliqueu aquí!)
Cartell de P3

El mètode científic al que convida aproximar-se la Setmana de la ciència implica seguir uns passos determinats:
·        Intuïció i formulació d’un problema ( Pregunta).
·        Formulació d’una hipòtesi ( Resposta a aquesta pregunta).
·        Disseny d’una recerca i possible experimentació.
·        Recollida de dades.
·        Interpretació de dades.
·        Conclusions:
1.   Si no es confirma la hipòtesi, formulació d’una de nova.
2.   Si es confirma la hipòtesi, el procés finalitza amb la comunicació dels resultats.

Aprofitant la imatge del cartell d’enguany, la meva proposta de treball pels cursos superiors del Segon Cicle d’Educació Infantil per aquesta setmana parteix de la següent pregunta:
Podem fer pluja i recollir-la?
Les capacitats que més es potenciaran en les activitats són:
·        Aprendre a pensar i a comunicar.
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Alguns dels objectius de la proposta són els següents:
·       Conèixer  algunes característiques generals del cicle de l’aigua.
·        Fer hipòtesis sobre l’experimentació.
·        Participar i observar l’experimentació realitzada.
·        Verificar les anticipacions de l’experimentació amb el resultat de les   dades obtingudes.
·        Gaudir de les activitats.
El procés de recerca a l’Educació Infantil és:
·        Lectura col·lectiva de la pregunta.
·        Què en sabem? Formular hipòtesis.
·        Quin experiment o activitat es pot fer per explicar o comprovar  la hipòtesi  i posar-lo en pràctica.
·        Observar els resultats, recollir les dades i comprovar si es verifica la hipòtesi.
·        Buscar més informació en altres fonts.
·        Què hem après? Conclusions.
·        Elaboració d’un mural, llibre, etc. amb les fotografies del procés i petits textos explicatius.
·        Exposició a altres infants, si s’escau.
   Proposta d’activitats
En rotllana, llegiu la pregunta i demaneu als infants que exposin les seves idees sobre l’origen de la pluja i la possibilitat de fer-ne a l’aula.
Anoteu les hipótesis i proposeu l’experimentació en petits grups.
  Material:
2 bols transparents: un de gran i un de petit
Aigua bullint
Film transparent
Glaçons
Experimentació
1. Escalfeu l'aigua fins que surti vapor  (podeu demanar a la cuina de l’escola que us escalfin un pot).
2. Aboqueu l'aigua en el bol gran i poseu a dins el bol petit per recollir-hi “la pluja”.

3. Tapeu el bol amb el film de plàstic transparent, de manera que quedi ben tibat i deixeu-ho així fins que s'hi condensi el vapor.


4. Poseu els glaçons damunt del film transparent i deixeu que passi una llarga estona.

5. Què hi passa en el bol?
L’aigua en escalfar-se ha format vapor que s’ha condensat al film transparent. En posar els glaçons sobre el film, es refreda aquest vapor d’aigua i fa que es precipitin les gotetes i es puguin recollir en el bol petit.

Ja tenim la pluja!!!

Per poder trasladar l’experimentació al temps atmosfèric podeu veure a la PDI aquest vídeo explicatiu del cicle de l’aigua.


Contrastades les hipótesis fetes pels infants, després de l'experimentació i de veure el vídeo, segurament,  els infants concluiran que passa el mateix a l'atmosfera: l’aire calent i humit s'eleva i es troba amb aire més fred en l'atmosfera. El vapor es condensa en aigua formant núvols i es precipita a terra en forma de pluja.
Per concloure, podeu fer col·lectivament un mural per posar a l’aula.

Imatge del blog Mrs. Kelly's Kindergarten 

Des de l’experiència:

·        Feu primer vosaltres l’experimentació per a poder tenir clar tot el procés; ja que cada bol necessita un temps i una quantitat d’aigua diferent per a obtenir uns bons resultats.
·        Utilitzar a l'aula el vocabulari específic de ciències (condensar, precipitar) és molt interessant; però no oblideu aclarir aquests conceptes utilitzant sinònims al mateix temps.
Per exemple: 
Quan digueu: El vapor que s'ha condensat afegiu: que s'ha concentrat, que s'ha ajuntat, que s'ha agrupat...
Quan digueu: Precipitin les gotetes, afegiu: caiguin les gotetes...

16 comentaris:

  1. M'ha encantat aquesta entrada, com sempre una proposta absolutament genial , ben elaborada, adaptada, significativa .... M'ho apunto tot i tot. L'experiment de la pluja és super, crec que ho intentaré ara mateix, que avui no hem anat al cole.
    Gràcies de nou guapa!!!
    Petonets !

    ResponElimina
    Respostes
    1. Espero que no estigui malaltó en David i que no sigui aquest el motiu d'estar a casa.
      Ja ens explicaràs com ha anat l'experimentació!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  2. Genial aquesta experimentació !!!!!
    Ja saps que a mi m'encanta experimentar amb els nanos i aquest de la pluja el trobo genial !!!!!!
    Molt bona proposta !!!!
    Petonets guapa

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com que no arriba la pluja atmosfèrica farem la nostra, oi?
      És una experimentació amb materials molt senzills i, alhora, força engrescadora.
      Petonets de pluja
      Carme

      Elimina
  3. Genial ! Ens encanta fer experiments i aquest és ben senzill !! Queda ben apuntat per a fer-lo un d'aquests dies de novembre TAANT calurosos :)

    Una abraçada,

    ResponElimina
    Respostes
    1. Meritxell,
      amb aquesta calor de tardor pot ser molt pertinent tocar els glaçons ;)
      Una abraçada
      Carme

      Elimina
  4. ¡Qué entrada más interesante, Carme! Nosotros hacemos la estadística del tiempo semanal y mensualmente y les encanta. Cuando está terminando el mes ya son ellos los que me lo recuerdan ji ji Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dicen por aquí que vuestras estadísticas tienen la lluvia como moda; así que no vais a tener que fabricarla. ja,ja,ja.
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  5. Com sempre una magnífica entrada Carme. Em sembla un experiment molt encertat i senzill per fer-lo amb els petit, el posaré en pràctica a veure com va.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna,
      no sé si els infants de P3 seran capaços d'entendre l'experimentació però s'ho poden passar bé fent-la. Ja ens ho explicaràs!
      Com exposo en el text, jo la feia sempre a P4 i P5; eren extraordinàries les hipòtesis que feien els infants i les explicacions de l'experiència des del seu concepte científic.
      Petonets
      Carme

      Elimina
    2. Carme els peques han passat a P4 i jo els acompanyo jejeje, per tant podrem fer-ho però esperaré al 2n trimestre per poder treure'n més suc.
      Tonets

      Elimina
    3. Quina sort poder fer dos cursos amb els mateixos infants!!!
      Bona setmana
      Carme

      Elimina
  6. Molt bona idea per treballar ciència!! A través de l'experimentació és com millor s'aprèn!

    Bona setmana!
    Sònia

    ResponElimina
  7. Hola!!
    Estic estudiant infantil, i necessito fer una sessió d'experimentació a l'aula (amb les companyes de uni) que sigui d'experimentació amb ÉSSERS VIUS. (després aquesta sessió la portare a terme a una escola, encara no he triat nivell).

    Sabeu d'alguna idea per fer la sessió d'experimentació amb éssers vius?
    Em seria de gran ajuda.

    Moltes gràcies!!

    A

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els animals que són recurrents per observar a l'Educació Infantil són els cucs de seda per la metamorfosi i la senzillesa de recursos que implica tenir-los a l'aula; clar que, s'han de tenir un temps per anar veient l'evolució.
      Et deixo l'enllaç a una experiència d'expressió corporal relacionada amb el tema, genial!
      http://torredemerei.blogspot.com.es/2013/04/els-cucs-de-seda.html
      Com que parles d'una sola sessió, pots fer un taller d'animalons a qualsevol nivell que constaria en portar un animal viu o varis (conill, tortuga, ocell) i després de rebre informació sobre les seves característiques podran observar-los, tocar-los, etc.
      Bona sort!
      Carme

      Elimina