Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 21 de novembre del 2013

JUGUEM A DÒMINO!

L’avi Lluís va morir molt jove però els pocs anys que vàrem compartir em van deixar pel record la màgia dels seus dibuixos (clica aquí) i els jocs de taula de les tardes de diumenge.
Cada setmana, una estona després de dinar, mentre la iaia i la mare endreçaven, ell es dirigia a la seva habitació i tornava carregat amb el parxís, els escacs, les dames i el dòmino. Aleshores, ens demanava a què volíem jugar i jo suplicava entre rialles començar pel dòmino.
M’agradava molt la capseta de fusta gravada on guardava les fitxes i veure com l’obria amb parsimònia fent lliscar la tapa. Amb un gest decidit feia caure totes les fitxes que deixava girades sobre les estovalles blanques de fil que remarcaven el negre de cadascuna d’elles.

En aquell moment era quan jo amb les dues mans les feia girar i les repartia mentre comptava fins a set una i una altra vegada; aleshores començava la partida.
Com que sempre guanyava, jo pensava que era una bona jugadora, ara els anys em fan pensar que segurament la meva innocència no em deixava veure la complicitat dels adults per fer-me contenta.
Sigui com sigui, el gust pel dòmino ha estat determinant per incloure aquest joc de taula a les activitats de l’Educació Infantil; ja que permet un munt de variants que faciliten l’assoliment dels continguts en les diverses àrees.
Jugar amb el dòmino a l’aula, potencia l’atenció, facilita l’adquisició de nou vocabulari, es treballen conceptes matemàtic i, si no es potencia la competitivitat entre els infants, és un gran recurs lúdic.
Els primers dòminos que podeu presentar als més petits són els que tenen textures, imatges o dibuixos que cal associar seguint el concepte d’igualtat.
Els podeu fer vosaltres si el que necessiteu és treballar algun contingut específic o utilitzar els comercialitzats que podeu trobar de gran tamany pels més menuts.
En petit grup, presenteu les fitxes del dòmino explicant les dues parts de cadascuna, les imatges i les característiques de cada dibuix (animals, flors, fruites...).
Després, en calma, expliqueu les normes de joc tantes vegades com calgui perquè s’entenguin bé i feu una partida de prova.
Per fer-.ho més simple, no deixeu fitxes per anar menjant, repartiu-les totes entre els infants.
A terra, o sobre una taula, inicieu el joc a partir d’una fitxa doble i manteniu sempre el mateix ordre de participació.
Cal transmetre que a l’escola, quan juguin a dòmino, han de col·laborar entre ells per posar totes les fitxes i que serà indiferent qui les acabi primer.
En finalitzar la partida, celebreu-ho amb alguna cantarella festiva de felicitació.
Quan els infants dominin la dinàmica del joc, podeu introduir dòminos de siluetes, figures geomètriques, etc. 
Si cliqueu sobre la imatge accedireu a un fitxer per imprimir  el dòmino.
Quan els nens i les nenes estiguin familiaritzats amb les estratègies del dòmino, serà el moment d’introduir les fitxes i les normes clàssiques.
Segons els coneixements previs dels infants, podeu donar la consigna d’utilitzar-les a partir de la quantitat de punts o per reconeixement visual de la seva distribució en l’espai.
Si cliqueu sobre la imatge accedireu a un fitxer per imprimir  el dòmino.
En els cursos superiors del Segon Cicle d’Educació Infantil, el dòmino també pot ser un bon recurs per treballar l’algorisme de la suma; ja que la fitxa mostra els dos sumands, que comptant el total dels punts s’arriba al resultat final.
Si cliqueu sobre la imatge accedireu a un fitxer per imprimir  el dòmino.
Abans de fer la fitxa individual, és important que seleccioneu les fitxes del dòmino amb un resultat final conegut pels nens i nenes.  
A més, dediqueu algunes sessions a realitzar col·lectivament l’activitat que podreu aprofitar per avaluar la relació grafia/quantitat, el coneixement del grafisme dels nombres, el punt d’inici i la direccionalitat.
Si teniu ordinador a l’aula o PDI aprofiteu per jugar a dòmino amb algun dels programes o aplicacions que trobareu a la xarxa.
Si cliqueu sobre la imatge accedireu a un fitxer per imprimir  el dòmino.
En els racons de llenguatge verbal podeu tenir sempre un dòmino d’associació de lletres amb dibuixos, de paraules amb fotografies, dels noms dels nens i nenes amb les seves fotografies...
Si cliqueu sobre la imatge accedireu a un fitxer per imprimir  el dòmino.
Si teniu algun alumne invident o de baixa visió procureu tenir un dòmino tàctil amb les fitxes amb relleu o textures a fi que les pugui manipular i participar així en el joc de taula.
Ah! No deixeu de provar l’efecte dòmino!!!

Per saber-ne més:

24 comentaris:

  1. Carme quantes entrades en les que coincidim!!!
    Quan llegeixo els teus escrits molt sovint em refermo en el pensament de que som de la mateixa generació, llegir aquesta entrada m'ha evocat a la meva infantesa i els dinars en família dels diumenges. Per mi també eren tardes màgiques, les estones amb els avis eren molt esperades per mi i les meves germanes perquè sempre anàven acompanyades de noves experiències i descobertes.
    Aquesta setmana a P4 hem presentat el dòmino i la veritat és que els petits els ha agradat moltíssim.
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna, sóc nascuda el novembre de 1960, ja en són 53!!!
      Ara amb tants de jocs electrònics hi ha infants que descobreixen el dòmino a l'escola i són ells qui demanen jugar-ne a casa. Han canviat les tornes...
      Petonets
      Carme

      Elimina
  2. Quina entrada més bona! Nosaltres a P5 fem servir molt el dòmino pels racons d'aprenentatge i també els utilitzem per sumar. Són un recurs molt bo! Ens deixes uns dòminos imprimibles preciosos i el fonològic em sembla genial. Moltes gràcies per compartir tantes coses interessants.
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Lluna,
      quan vaig trobar per la xarxa aquests dòminos tan bonics en van inspirar aquesta entrada.
      Moltes gràcies per deixar el teu comentari.
      Besets
      Carme

      Elimina
  3. Quan era petita, els diumenges a la tarda, jugàvem al domino en família. Ens ho passàvem genial!

    Amb els infants no he jugat mai... ho hauré de provar!

    Petons
    Sònia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sònia,
      ja veus que hi ha dòminos per a totes les edats i si estàs a la llar d'infants els dòminos de textures són genials!
      Muac's
      Carme

      Elimina
  4. Qué entrada más chula. me encantó. Unbesazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Muchas gracias, Miren!
      A veces los juegos más clásicos són los que parecen innovadores ja,ja,ja.
      Besitos
      Carme

      Elimina
  5. Carme...una entrada molt emotiva i bonica que ens ha fet recordar...
    Gràcies per compartir els teus pensaments a més d'uns recursos tan bons...
    Besets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a vosaltres per participar en aquest espai. M'ha agradat saber que els meus records han desvetllat els vostres; ja que, cada record porta una emoció i les emocions ens fan créixer.
      Besets d'ahir i d'ara
      Carme

      Elimina
  6. Què bé Carme, tot just l'altre dia jugàvem a domino amb el David, el mateix que té la nena que fa les sumes. Per cert, la propera vegada li presentaré la teva proposat, a veure que tal.
    M'encanta quan ens expliques coses de quan eres petita, quins bells records ....
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. En David té una sort!!!
      Quan vaig decidir-me a escriure aquest blog vaig pensar que, en algunes entrades, seria bonic fer un petit homenatge a aquelles persones i situacions que em van fer ser qui sóc, que em van portar fins aquí, que em van fer descobrir el món... i així ho vaig fent.
      Una forta abraçada
      Carme

      Elimina
  7. Carme com sempre una entrada entranyable.
    Ja saps que m'encanta llegir-te sobretot quan fas referencia a la teva infantesa, em despertes una tendresa i una dolçor que m'emocionen !!!!!
    El joc del domino, fantàstic. Jo també hi jugava sempre de petita, em va ensenyar el meu pare i m'encantava.
    Per aquest motiu l'he introduit sempre a les aules quan treballem els jocs de taula i també a casa amb els meus fills.
    Petonets bonica i bon cap de setmana

    ResponElimina
    Respostes
    1. Magda,
      quina sort que tenen els teus fills de poder jugar en família, són estones que emocionen.
      Segur que quan presentes el dòmino a l'aula hi ha infants que no hi han jugat mai, ains...
      Bona cap de setmana!
      Carme

      Elimina
  8. Carmen una entrada fabulosa. A mi también me gustan mucho los dominós. En nuestro rincón matemáticos tenemos dos o tres modelos diferentes. Además en casi todos los proyectos hacemos uno. Me falta el de las letras y dibujos. Es una buena idea. Me procuraré uno para clase. Un beso y buen finde.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ana,
      tal vez puedas aprovechar el dominó fonético del enlace, no sé si en gallego las iniciales de cada palabra són muy distintas.
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  9. Unaa entrada muy buena y sin lugar a duda el dominó es un buen recurso para el aula. :) Muchas gracias por compartir. Un beso

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias a tí por dejar siempre tus comentarios ¡me encanta!
      Bicos
      Carme

      Elimina
  10. Que be que exposes tot el que escrius sempre tant entenedor.
    Saps si puc entrar al teu face si no tinc perfil?
    Mireia Casolà

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Mireia!
      El perfil de Fer de Mestres està configurat que sigui públic; per tant, no crec que tinguis problema per veure'l però no hi podràs escriure.
      Petonets de diumenge
      Carme

      Elimina
  11. Molt bon recull Carme. Quin gran partit has extret del joc del dòmin, aprofitaré aquesta entrada per al taller de matemàtiques que es tinc realitzan. Gràcies per compartir els teus coneixements. Una forta abraçada i fins aviat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Què bé llegir el teu comentari! Ja saps que sóc una "fan" del teu blog Plastiquem.
      M'ha agradat molt saber que et seran útils algunes d'aquestes propostes.
      Bona setmana!
      Carme

      Elimina
  12. Desde luego tus entradas son de película. Me encantan todas.
    Feliz Día, guapa y muchas gracias por la felicitación, pienso daros la lata muchos años más, jijij. Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Muchas gracias por tus cariñosas palabras!
      Es una suerte poder compartir las experiencias de la blogosfera con gente maravillosa como tú, a quién espero leer muchos años.
      Yo, en cambio, tengo claro que esta experiencia bloguera va a ser corta; pues no estoy en activo y las ideas tendran su fín. De momento ¡a disfrutar!
      Musus
      Carme

      Elimina