Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 24 d’octubre de 2013

FER ACTIVITATS INTERNIVELLS?

Encara en certes ocasions la meva germana, tot i que totes dues passem dels cinquanta, em diu “germaneta”, i penso que com que sóc la petita de totes dues, aquest fet va potenciar la seva relació de tutela cap a mi.
A més a més, vaig néixer el novembre sent a la classe també la més petita del grup i moltes de les meves companyes, només uns mesos més grans, en qualsevol situació o conflicte, em mostraven una actitud de protecció.
Tot i la comoditat que implicava tenir-ho solucionat per ser “la petita”, a mi no m’agradava gens i esperava amb il·lusió els diumenges, quan arribaven a casa els meus cosins petits, per poder sentir-me més gran que ells. Aleshores, demostrava la meva autonomia i podia fer activitats diferents a les dels altres dies; ja que deixava de ser “la petita” de casa.
Els rols familiars sovint poden determinar les nostres actituds i les relacions amb les altres persones; així, a l’escola per modificar les conseqüències de la sobreprotecció que cada vegada és més habitual, per potenciar situacions noves i per desenvolupar les habilitats socials, són molt interessants les activitats internivells.

Moltes gràcies a la família de l'Arnau per compartir la fotografia amb Fer de Mestres.

A l’Educació Infantil fa anys vam iniciar l’experiència d’aquest tipus d’activitats pels molts aspectes positius, socials i emocionals, que es desenvolupen a més dels didàctics i dels curriculars.
Afavoreixen la interrelació dels infants del mateix cicle que d’una altra manera difícilment es relacionarien; ja que sovint es centren en els companys i en les companyes de la classe.
Els infants més petits surten de la seva aula per descobrir-ne d’altres, a altres mestres i per moure’s pels espais diferents del centre escolar amb la expectació que comporta viure situacions noves i, així, anar adquirint seguretat i autonomia personal.
Canvien els rols familiars: els infants que no tenen germans es troben que han de cooperar amb els altres per realitzar les activitats, els petits de casa es converteixen en els grans que han d’ajudar en les tasques i el que és el gran de casa seva, resulta ser el més petit de tots i es troba recolzat per la resta dels infants del grup.
D’aquesta manera s’estableixen nous rols i noves sensacions entre ells i vers els mestres, que els ajudaran a desenvolupar noves estratègies de relació i cooperació.
Faciliten que els infants puguin compartir les seves estratègies de pensament que els ajudaran a trobar solucions als problemes i a avançar en les seves habilitats de coneixement.

Organització dels grups internivells
Durant el meu temps de docència, cadascun dels grups es composava del mateix nombre d’infants i de tots els nivells del cicle (P3, P4 i P5).
Per les característiques del nostre centre escolar, eren les mestres del Cicle d’Educació Infantil (tutores i reforç) les qui es responsabilitzaven de cada grup i de l’activitat que en ell es desenvolupava.
Les activitats internivells es realitzaven una o dues vegades cada trimestre, lligades sempre a les festes escolars (Castanyada, Nadal, Carnaval, Dia Escolar de la Pau, etc), generalment, per realitzar activitats manipulatives i lúdiques.


Hi ha escoles que amb l’esforç organitzatiu de l’Equip Docent o amb la participació dels pares i mares com a suport en cadascun dels grups, realitzen aquestes activitats amb grups internivells rotatius; de manera que els infants tenen l’oportunitat de viure aquesta experiència al llarg de tot el curs.
Les metodologies innovadores per a fomentar la cooperació entre infants de les diverses edats permeten atendre millor els diferents ritmes d’aprenentatge, la diversitat d’interessos i faciliten l’autonomia amb l’assoliment progressiu de seguretat afectiva i dels objectius curriculars establerts. 
També potencien experiències emocionals que ajuden a créixer descobrint l’empatia, la solidaritat i la tolerància.
Ilustració de JoAn TuRu
Inventeu junts?

19 comentaris:

  1. Està molt bé, però quina feinada organitzativa!
    I després fan el que fan amb l'educació... no hi ha dret. Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. La primera vegada que l'escola es decideix a fer-ho costa una mica d'organitzar per la novetat, després l'experiència fa que tot flueixi...
      És cert que si no vius l'escola per dintre, difícilment pots imaginar el que comporta cada dia i tampoc ho pots valorar. Així van les coses...
      Petonets
      Carme

      Elimina
  2. Nosaltres també ho hem fet en algunes ocasions , però un cop a l'any anem una mica més enllà. Un dies abans de la Jornada de Portes Obertes fem una activitat internivell però amb tots els alumnes de l'escola.
    No recordo ben bé quants grups surten però som un centre amb uns 600 alumnes aproximadament, per tant ja us podeu imaginar l'esforç que això representa per a tothom. Aquest dia tothom fa de tutor fins i tot els especialistes i alguns dels mestres queden de reforç per solucionar petits problemes, reposar material, els petits de P3 que potser ploren, ... Els grups són d'uns 18-20 alumnes aproximadament, i els de 6è són els responsables de la recollida dels altres nens i nenes que són del seu grup a les seves aules. Cada grup té una aula o espai on estarà amb un mestre i es fa una activitat concreta, habitualment és una activitat plàstica de grup que després queda exposada a diferents espais de l'escola i que les famílies veuen durant la seva visita.
    L'experiència portem repetint-la ja fa uns quants anys, i és que sempre es valora molt, molt positivament. El paper dels més grans com a responsables, el dels no tant grans començant a tenir cura dels més petitons i el dels més petits que aprenen a canviar d'espai i de companys per una estoneta. Val a dir que en els grups internivell mai hi ha un nen/a sol de la seva classe.
    Espero haver-me explicat de manera entenedora, tot plegat és una mica enrevessat d'explicar.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna,
      t'has explicat molt bé.
      Nosaltres també fèiem una organització "intercicle i internivells" similar a la vostra per a la gimcana de la festa de final de curs i l'experiència, com molt bé dius, és genial!
      Gràcies pels teus interessants comentaris.
      Bon cap de setmana!
      Carme

      Elimina
  3. es una experiencia magnífica, lástima que todas las compas no estén de acuerdo, pero hay que intentarlo, verdad??? un beso, Carme, me encantan tus entradas, eres una gran profesional

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Blanca por tus palabras, me sonrojas.
      Eas cierto que todo el equipo docente debe colaborar en los pequeños cambios de dinàmica; pero algunas veces para dar un paso hacia adelante es necesario que alguien empuje.
      Musus
      Carme

      Elimina
  4. A totes les escoles que he treballat, es fan activitats internivells de "tres tipus": barrejant només EI; barrejant EI i CI i/o barrejant tots els nivells.
    Crec que és una proposta molt motivadora i enriquidora per a tothom.

    I aquí llanço la següent pregunta: i si organitzem (tot l'any) la aules amb alumnes de diferents edats o cicles? Això pot suposar més feina pels mestres ja que han de pensar activitats de tots els nivells de l'aula... però, crec que es podria fer ;)

    Un petonet,
    Txell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Txell,
      ja saps que l'edat comporta experiència i jo n'he tingut quasi de tota mena ja que tinc forces anys ha,ha,ha.
      El que proposes ho vaig viure en una escola unitària i com dius comporta feina muntar activitats per a tots els nivells. El millor és la convivència entre infants i mestres, com una família!
      Sé que, actualment, en algunes escoles es treballa per ambients i grups flexibles intercicle amb grans resultats. A veure si algú que hi treballa ens deixa la seva opinió.
      Petonets
      Carme

      Elimina
  5. Es una propuesta genial, pero como dice Blanca, todos tienen que estar dispuestos a hacerlo y a trabajar, no trabajan dos y lo disfrutan diez jeje. Un besazo y espero que todo vaya genial

    ResponElimina
    Respostes
    1. Miren,
      la experiencia que relatas algunas veces en tu blog sobre las actividades entre ciclos (educación infantil y ciclo superior) las encuentro muy interesantes.
      Me temo que en cualquier grupo humano siempre hay alguien quien se aprovecha del trabajo de los demás ¿verdad?
      Besitos
      Carme

      Elimina
  6. Me parece una gran propuesta Carmen. Y creo que sería muy beneficioso para todos los niños. Un besazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ana,
      beneficiosos para tod@s; ya que l@s maestr@s también enriquecen sus experiencias.
      Biquiños
      Carme

      Elimina
  7. Hola Carme,
    nosaltres també fem tallers intranivells entre tots els de cicle infantil al llarg de tot el curs. Ho valorem molt positivament, els infants es coneixen millor, s' ajuden i poden interaccionar amb d' altres adults que no són els de referència. us deixo l' enllaç on expliquem una miqueta com ho fem. http://coloniaguell12.blogspot.com.es/search/label/TALLERS
    A banda d' això al llarg del curs hi ha l' apadrinatge dels més grans amb els menuts, hi ha vàries activitats : explicació de contes, intercanvi de jocs,...... Fem el què podem!!!!
    Una abraçada,
    Assumpta

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Assumpta pel teu comentari. Veig que les anomeneu intranivells, ostres! ara no sé si internivells és correcte... ho consultaré, deformació professional ha,ha,ha.
      Ara mateix em miro l'enllaç, segur que ho feu molt bé!
      Bon cap de setmana
      Carme

      Elimina
  8. Molt bona entrada Carme. M'has fet pensar en la necessitat de fer més activitats d'aquest tipus a l'escola. Nosaltres ho fem un parell de cops a l'any i l'esforç que suposa ens deixa esgotades però sempre ho valorem positivament.
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Lluna,
      en algunes escoles ho he fet setmanalment i és una experiència genial per a tothom.
      Bona setmana!
      Carme

      Elimina
  9. Carme, em recomanes alguna activitat per fer un grup d'internivell de 0-3 anys?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Marta,
      els infants d'aquest cicle encara estan construint les seves primeres habilitats socials pel que acostumen a jugar sols o amb un altre nen, en paral·lel. També les diferències motores i maduratives són importants i fer grups internivells és força complicat.
      L'objectiu de les activitats internivells en aquestes edats s'hauran de plantejar, sense grans pretensions, com una situació de descoberta dels altres i de l'entorn per aquest motiu són molt interessants en les activitats sensorials.
      Bon cap de setmana!
      Carme

      Elimina
    2. Penso com tu, Carme. Ho veig difícil per les grans diferències motores i maduratives que hi han. No obstant, per un treball em demanen quina activitat proposaria amb infants de diverses aules d'una llar d'infants.

      Elimina