Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimarts, 16 d’abril de 2013

GRAFISME A LA SORRA


Viure la infantesa en una ciutat oberta a descobrir el mar té els seus avantatges. Passejades per la platja a l’hivern, postes de sol al capvespre i llargues jornades d’estiu mentre l’aigua del mar refresca la pell enrojolada.
Imaginar un dia sense sentir la brama de les onades, l’olor del salnitre o perdre’s l’estampa fotogràfica del mar a l’horitzó, és gairebé impossible per a tots nosaltres.
Els infants de la meva generació, en no haver-hi el costum de mirar la televisió, passàvem hores i hores jugant a la sorra de la platja. Hi fèiem forats per amagar-hi les cames, omplíem galledes per fer castells de sorra i el que més ens agradava era fer-hi dibuixos amb palets de fusta que l’aigua del mar retornava a la platja; imatges efímeres que desapareixien en arribar les onades.

Il·lustració Sergi Càmara
La majoria de les escoles dels anys seixanta es fornien d’una pedagogia rígida, sense donar l’oportunitat a l’experimentació i amb activitats  monòtones i repetitives des dels primers cursos de parvulari.
En aquelles aules, fer pàgines inacabables del quadern de cal·ligrafia era la manera en què s’aprenia a fer el traç de les lletres i el dels números. 

Quadern de cal·ligrafia Rubio
No es programaven activitats de grafisme de cap altra mena però per a nosaltres no era un problema perquè de manera intuïtiva ens havíem passat tot l’estiu fent-ne a la sorra de la platja.
La sorra és un recurs que podem trobar a molts dels patis de les nostres escoles i, en cas contrari, sempre podem posar, en el racó de grafisme, una safata de sorra per practicar sensorialment  les habilitats necessàries per a l’escriptura.


Els infants que tenen un sorral en el pati de l’escola, estan familiaritzats amb aquest material i amb la seva textura. En les estones d’esbarjo hi han buscat aquell sedàs que un dia va quedar colgat en oblidar-se’l a l’hora de recollir, la joguina de plàstic que hi van amagar quan jugaven a pirates i, en trobar un pal, juguen a fer de mestres quan escriuen a la pissarra.


Si no en tenen, per introduir la safata de sorra a l’aula i aconseguir la familiarització dels infants en la manipulació d’aquest recurs, és important fer, inicialment, una activitat d’experimentació sensorial amagant-hi, com si es tractés d’un tresor, objectes per descobrir.


Aquest tipus d’activitats també són molt adequades pels infants de l’Escola Bressol posant-hi elements d’un tamany que no comporti cap perill per a ells.
Poden haver-hi infants que es neguin a tocar la sorra amb les mans, no se’ls ha d’obligar a fer-ho.
Començar a escriure requereix una interiorització de les lletres i una seguretat en la motricitat fina que cal treballar molt amb els infants i es pot fer de forma motivadora.
Un dels llegats que ens va deixar Maria Montessori és l’experimentació sensorial com a estratègia principal per assolir els aprenentatges. Moltes aules Montessori tenen una una safata de sorra per al treball de grafisme que es converteix en un magnífic recurs pel rastreig amb els dits, pals de polo o pinzells.  
En les poblacions on la sorra de platja és difícil d’obtenir, en tenir una textura similar, la substitueixen per farina de blat de moro.


Si esteu fent el projecte de la Lluna o si voleu donar-li a l’activitat una mica de màgia, la safata la podeu omplir de pols de la lluna!
Es fa barrejant un paquet de sal, colorant alimentari negre i purpurina platejada.



Les capacitats que més es potencien amb aquestes activitats són :

·        Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
Alguns dels objectius a assolir seran:
·        Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació.
·        Adonar­-se de les possibilitats motrius pròpies.
·        Practicar sensorialment  les habilitats necessàries per a l’escriptura.
·        Exercitar els diversos grafismes respectant les habilitats personals.
·        Gaudir en l’experimentació.

Proposta d’activitats

Comproveu que el sorral no està ocupat per cap altra curs per a poder fer l’activitat per tot l’espai sense interrupcions ni interferències.
Deixeu que cada infant experimenti el grafisme a la sorra, sense cap model, fent dibuixos, línies, lletres...
També podeu repartir pals de polo, vigilant que l’agafin correctament, per utilitzar-los com a instruments d’escriptura.

En veure que es comencen a distreure, si van perdent la motivació, és millor aturar l’activitat. Aleshores, aprofiteu per observar conjuntament les grafies pròpies i les dels altres per valorar les produccions realitzades.

Fotografia cedida per la Mati Muñoz
Activitats de grafisme amb targetes de traç:
Aquestes activitats s’han de fer al sorral del pati o a la safata de sorra després d’haver treballat el punt d’inici i la direccionalitat del traç amb el propi cos.

Després del treball corporal per interioritzar el traç, es pot passar a fer-lo al sorral o a la safata de sorra tenint com a model les targetes de traç.
Safata de sorra i targeta de traç
Els criteris d’avaluació s’establiran segons els coneixements previs dels infants doncs el procés d’adquisició de les habilitats necessàries per assolir els objectius dependran d’ells.

Per saber-ne més:

23 comentaris:

  1. una idea molt original per al proper curs la posare en marxa, gràcies!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si teniu pati de sorra a l'escola ja podeu fer alguna activitat aquest trimestre, segur que s'ho passaran molt bé els infants!
      Petonets
      Carme

      Elimina
  2. Trobo molt interessant aquest recurs!
    Jo també penso que és important treballar el grafisme amb diferents tècniques i diferents materials per motivar als més petits.
    Gràcies per les idees.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La motivació és imprescindible per assolir els aprenentatges i aquestes activitats engresquen molt els infants.
      Muac's
      Carme

      Elimina
  3. Hola Carme!
    La meva escola és de les que, afortunadament, compta amb un pati força gran i també tenim un sorral que utilitzem com un recurs més per treballar el grafisme. Els petits els hi agrada molt fer els seus dibuixos, linies i lletres, i sobre tot ensebyar les seves creacions.
    Una abraçada
    Anna

    ResponElimina
    Respostes
    1. Què bé que tingueu sorral!
      No m'imagino un pati d'infantil sense un racó de sorra permet tantes activitats...
      Bona setmana!
      Carme

      Elimina
  4. PUes sí que es casualidad, jajajaj o telepatía, jajajajaj. Un besazo, alma gemela.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un poco bruja sí que soy, pero de las simpáticas y sin berruga ja,ja,ja.
      Como habrás visto he hecho un enlace a tu página.
      Musus
      Carme

      Elimina
  5. Una entrada molt maca!!! El treball dels grafismes a l'escola certament ha canviat molt. Per fi hem pogut dir adéu als quadernets de cal·ligrafia i els resultats són igualment bons però amb un procés més motivant pels peques.
    M'ha encantat la proposta de la pols de lluna!!! Genial!
    Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo no suportava els quadernets de cal·ligrafia, imagino que per aquest motiu les activitats convencionals de grafisme m'avorreixen més a mi que als infants.
      La pols de lluna, canviant el color del colorant pot ser pols del desert, pols d'estrelles, etc.
      Visca la fantasia!!!
      Besets
      Carme

      Elimina
  6. Una entrada encantadora i com sempre amb unes paraules molt ben triades. M'encanta com ens expliques les teves experiències !!!!
    Treballar el grafisme mitjançant l'experimentació m'encanta i la sorra és un molt bon recurs !!!!!
    Encara que tinguem sorrera a l'escola igualment m'agrada muntar la safata amb sorra perquè als nanos els hi encanta i és un racó que sempre funciona molt bé !!!!!
    La proposta de la pols de lluna l'he trobat fantàstica, llàstima que no la coneixia quan vaig fer el projecte al promer trimestre però que bé que ara ja ho conec !!!
    Petonets reina !!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Explicar les meves experiències és una manera de fer petits homenatges als meus, el qui hi són i els qui ens han deixat, per haver-me acompanyat en aquest camí de la vida. Què bé que t'agradi!
      Magda com li deia a l'Olga, sempre pots tenyir la sal d'un altre color i convertir-la en pols de...
      Una forta abraçada de dimarts
      Muaaaaaaaaaaaa!

      Elimina
  7. Fantàstica entrada. M'encanta com ho expliques de manera entenedora, però sobretot el teu enfoc personal. Nosaltres tenim una safata amb sorra (en el nostre cas és sal) a casa, solem posar-la sobre la taula de llum, i als nens els encanta! Petons salats!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies pels teus elogis! Penso que m'han pujat els colors...
      He vist la vostra taula de llum i com ho feu, quina enveja!
      A mi no se'm va acudir fer totes aquestes activitats a casa amb el meu fill, com que vivia en un poble ens passàvem el dia pel bosc com cabretes.
      Besades
      Carme

      Elimina
  8. A l'escola estem fent el mes de l'art i tenim safatetes amb sorra blanca per a que els infants experimentin i facin dibuixos :)

    Els hi encanta!

    Petonets!
    Sònia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un tema preciós per celebrar!!!
      És cert que la sorra els encanta!
      Besets
      Carme

      Elimina
  9. hola!un post ben interessant! Et volia demanar on puc comprar safates per experimentar. tinc una nina que s'engrescaria molt. Gràcies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Imagino que et refereixes al recipient on posar els materials per experimentar.
      Jo les compro als "basars orientals" que hi ha per pobles i ciutats; doncs, són les safates més econòmiques i en pots trobar de colors, transparents, grans, petites...
      Segur que la teva nina s'ho passa molt bé!
      Petonets
      Carme

      Elimina
    2. Moltes gracies.Començaré a mirar avui mateix.Una abraçada i endavant amb el teu blog!

      Elimina
  10. Como siempre muy interesante, gracias

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¡Gracias, Miren!
      Seguro que en la prehistoria también les gustaba a los niños dibujar en l'arena ;)
      Besitos de "homo sapiens" ja,ja,ja.
      Carme

      Elimina
  11. ¡Qué buenísimas ideas! ¿Qué tendrá la arena que tanto les gusta? Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No son originales mías, ojalà!
      Empezó en la escuela a utilizar estos recursos Maria Montessori, fíjate si era avanzada a su tiempo.
      Biquiños
      Carme

      Elimina