Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 25 d’octubre de 2012

L'ORDINADOR A P3

Fa uns dies, l’ordinador portàtil de casa va tenir una avaria que el va deixar a punt per llençar a la deixalleria. Com sabeu, era la meva finestra oberta al món i el disgust va ser força important.
Quan menys ho esperava, sobre la taula de l’estudi, vaig trobar-me una capsa embolicada amb un paper de regal i un gran llaç.
De l’emoció no podia desfer la bonica llaçada amb la rapidesa que desitjava; com que no em podia imaginar el contingut d’aquell paquet, tenia pressa per comprovar en què havien pensat aquelles persones que m’estimen.
En obrir-lo, vaig trobar-hi un dels regals que m’han fet més il·lusió: un petit ordinador portàtil per a mi sola!
Així, per experiència personal, què us he de dir de la importància d’ensenyar a l’escola l’ús de les noves tecnologies.
Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) estan integrades en el Currículum a través de totes les àrees; per això, el segon cicle de l’Educació Infantil n’incorpora activitats adequades a cada nivell.  

Utilitzar l'ordinador i el seu programari, permet, als infants, millorar el desenvolupament intel·lectual, potenciar la coordinació ull-mà i participar de les noves formes d’informació i de comunicació, aprenent a fer-ne un ús racional.
Algunes escoles tenen la sort de tenir “el racó de l’ordinador” a les classes i, en la majoria de centres escolars es troba una aula d’informàtica on hi tenen accés tots els nivells d'Educació Infantil i Primària.
Tenir  l’ordinador a l’aula permet d'utilitzar-lo en qualsevol moment de la jornada escolar amb programes que utilitzen, els nens i les nenes, per a realitzar activitats d’ampliació, de reforç o lúdiques.
També és un bon recurs com a suport  tècnic per explicar contes, ensenyar fotografies, fer projeccions...
Alguns infants, quan arriben a l’escola i comencem a aprendre l’ús de l’ordinador a P3, ja han fet les seves primeres passes a casa amb diversos jocs. Tot i això, crec que la programació d’informàtica s’ha d’iniciar amb activitats senzilles que motivin a tots els infants: aquells que ja han usat l’ordinador i aquells que és la seva primera vegada.
La primera sessió d’informàtica a P3 és important per afavorir la manipulació dels perifèrics sense por i cal dissenyar una activitat que motivi als infants des de les seves habilitats.
Una bona manera de fer-ho és aprofitant la coneixença que tenen els infants d’en Pingu, el personatge dels dibuixos animats, i treballar el CD-ROM Pingu. Segurament el trobareu a l’escola perquè, fa uns anys, el va lliurar el Departament d’Educació com a material informàtic.
Capacitats que es potencien amb aquesta activitat:
1.­ Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
2.­ Aprendre a pensar i a comunicar.
3.­ Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
4.­ Aprendre a conviure i habitar el món.
Objectius a assolir:
·        Iniciar-se en l’ús de l’ordinador.
·        Conèixer el vocabulari relacionat: ordinador, monitor, teclat, ratolí...
·        Utilitzar els conceptes endavant i endarrere per moure el cursor amb el teclat.
· Progressar en el coneixement i domini de la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
Activitats d’ensenyament i aprenentatge per presentar l’ordinador a P3:
Acabat el procés d’adaptació a l’escola inicieu, amb la persona de reforç, el desdoblament del grup d’infants per assistir a l’aula d’informàtica una sessió setmanal.
Allà, sempre que es pugui, els ordinadors estaran en taules i cadires a la mida dels nens i nenes de P3.
L’activitat es durà a terme en cada ordinador per parelles i es respectaran les normes que al iniciar de cada sessió es recordaran:
·    Asseure’s sense tocar l’ordinador  fins que s’expliqui l’activitat i s’exposin les consignes a seguir.
·        El to de veu serà fluixet per tal de no molestar.
·        Es respectarà els companys i les companyes i les seves accions.
·        Es respectarà el material.
·        En acabar l’activitat s’ha de deixar l’aula ben endreçada.
L’ús del ratolí implica una destresa motriu que, en els primers trimestres,  no tots els nens i nenes tenen a la classe de tres anys. Així, és millor començar amb la utilització del teclat per moure el cursor. Prèviament es posarà un gomet sobre la tecla que s’usarà.

                                 
Mentre mostreu les imatges del CD-ROM Pingu en la pantalla, aprofiteu per introduir el vocabulari a treballar: ordinador, monitor, teclat i ratolí.
Recordeu, prèviament, posar un gomet en la tecla que mou el cursor endavant i d’instal·lar el programa a l’ordinador seguint les indicacions i acceptant els missatges que us vagin sortint durant el procés. En instal·lar-lo, de les tres opcions que apareixen, escolliu jocs i d’ells el “Passa gel”.

Aquest joc consisteix en prémer la tecla amb el gomet perquè es desplaci endavant en Pingu amb un regal per a la foca. Ell ha d’arribar a la festa d’aniversari, sobre una placa de gel, travessant els rius d’aigua.
S’activa el joc usant les tecles endavant i endarrere però en aquestes primeres sessions, únicament utilitzeu la tecla que mou endavant el personatge.
Si en Pingu cau a l’aigua mostra una esgarrifança que fa aparèixer les rialles en els nens i nenes.

S’acaba el joc amb una música de festa, quan en Pingu ha portat a la seva amiga la foca tots els regals d’aniversari. 
Si teniu auriculars per tothom, connectats a cada ordinador, els podeu utilitzar per evitar l’enrenou dels diversos sons continus. En cas contrari, poseu baixet el volum dels altaveus.
En properes sessions, quan ja es domina aquesta activitat amb una sola tecla, traieu el gomet  i deixeu que els infants reconeguin el sentit de les fletxes de les dues tecles que permet utilitzar el programa.
Quan dominin aquest joc podeu presentar el "Laberint de neu" i altres activitats que s'activen amb les tecles. 

L’observació sistemàtica servirà per avaluar l’adquisició de la destresa necessària, en cada infant, per començar a utilitzar el ratolí.




14 comentaris:

  1. Muchas felicidades por el nuevo ordenador. Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias, ahora no tengo que guardar turno para trabajar o visitar a los blogs amigos :)
      Besitos Miren!

      Elimina
  2. Carme, segur que l'ordinador t'ha fet una gran il.lusió veritat???? Un regal genial sense cap mena de dubte !!!
    Com bé dius, és la teva finestra al món i la teva aula virtual on ens ensenyes un munt de bones experiències i ens fas reflexionar d'un munt de temes importants dins el camp de l'educació.
    Ja saps que m'encanta llegir-te i passejar-me pel teu bloc o sigui que l'ordinador no s'espatlli més ehhhhhhhhhh jejejejejjeje
    Molts petonets guapa i a disfrutar de les noves tecnologies!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em va fer molta, molta, molta il·lusió!!!
      És petitet i, els primers dies, em sobraven dits per aquell mini-teclat però tot s'aprèn i ara el teclat em sembla gran!!! :D
      Moltes gràcies per passejar-te per Fer de Mestres i pels teus dolços comentaris.
      Una abraçada ciberespacial!

      Elimina
  3. Carme, ¡cómo te entiendo! Si me quedara sin ordenador me daría un ataque, je,je Enhorabuena por tu regalo que nos permite seguir disfrutando de tan estupendas entradas. Un beso.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Graciñas Ana, alédame que che guste "Fer de Mestres".
      Unha aperta virtual.

      Elimina
  4. Portàtil nou! Qué bé, Carme! Hagués sigut una veritable llàstima haver de perdre'ns entrades com aquesta!!! Puc entendre perfectament la teva il·lusió, i també el teu disgust quan es va espatllar l'altre, m'arriba a passar a mi i em dona algo! Ara a cuidar-lo molt (que segur que ho fas jeje!!) i a continuar compartint amb nosaltres tota la teva saviesa a través del teu bloc.

    La veritat és que les possibilitats de les noves tecnologies per a l'educació són infinites, i estic molt d'acord amb tu quan remarques la importància d'ensenyar-ne a l'escola el seu ús, ja des de P3.

    Un petó enorme!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Qui tenim fills joves veiem la necessitat d'educar en l'ús de les noves tecnologies i, també, crear un pensament crític vers elles:
      Són comunicació, són font d'informació, són lúdiques però també poden ser addictives i perilloses.
      Així que, ja tenim una mica més de feina!!!
      Una abraçada gegant

      Elimina
  5. Quina entrada més interessant. Ja saps com m'agraden a mi les noves tecnologies i la seva utilització a les aules! Per cert, felicitats per la nova adquisició, ja veig que útlimament estàs a totes, eh? I...que segueixi així!

    M'encanten les teves publicacions. N'aprenem molt! Petonets ben grans.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, Joel, m'agrada acompanyar els amics en les noves aventures ;)
      A més, ara tinc més temps perquè ningú em diu: acaba que necessito el portàtil!
      Gràcies per compartir comentaris encantadors.
      Besets de fòrum!!!

      Elimina
  6. Gracies per compartir els teus treballs.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Ametlla!
      El teu bloc "Compartint mirades" és genial!!!
      Pinejo alguna de les imatges de les activitats de tardor de les teves últimes entrades.
      Et segueixo...

      Elimina
  7. t estimen i a mes el detall de posar un llaç al sobre Trobo que es nota que vius en armonia de la manera que escrius i com parles dels teus encara que sigui de refiló
    Molt bons articles els teus L¡enhorabona

    ResponElimina
    Respostes
    1. En els textos m'agrada fer un petit homenatge a les persones que m'han facilitat, amb totes les boires que m'ha portat la vida, arribar fins aquí. A les persones que m'han mostrat els valors que ara em sostenen i a totes aquelles que estimo.
      Gràcies, Mireia!
      Petons

      Elimina