Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

divendres, 14 de setembre de 2012

MÉS QUE AGULLES D'ESTENDRE.

Sempre m’ha agradat molt estendre la roba, segurament perquè és una activitat que faig a l’aire lliure, on puc notar el sol a la pell i sentir aquella olor de la roba neta que m’evoca la infantesa.
Quan encara no arribava a l’estenedor, acompanyava l’àvia al terrat a estendre la roba i ella, amb solemnitat, donant-me el cistellet de vímet, m’atorgava el càrrec de “repartidora” de les agulles d’estendre. També, entre llençols al vent, em va explicar la raó d’aquell nom:
“Fa molts anys, la roba molla s’estenia pels arbres, prop del safareig del poble. Quan es van començar a posar les cordes per fer-ho, s’utilitzaven agulles de cap perquè la roba no caigués a terra. En arribar les pinces de fusta, el costum va fer que es seguissin anomenat agulles: Les agulles d’estendre la roba”.
Aquells dies, el meu càrrec de “repartidora”, em concedia el privilegi de poder escollir quins materials (plàstic o fusta) i quins colors pinçarien les tovalles o les camises. Jugava a fer combinacions i aquestes van ser les meves primeres sèries matemàtiques.
Imagino que per aquest motiu, les agulles d’estendre la roba les he valorat sempre com un recurs excepcional per a l’Educació Infantil.
La força que cal fer per obrir-les, els moviments precisos dels dits que ajuden a exercitar la pinça i la coordinació òculo-manual en col·locar-les, les fan un material ideal per al desenvolupament de la psicomotricitat fina. A més, també, ens poden ser molt útils per a realitzar altres activitats en les diverses àrees.

Les Capacitats que es desenvolupen són:

1.   Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.

2.   Aprendre a pensar i a comunicar:

·  Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.

3.   Aprendre a descobrir i tenir iniciativa:

· Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.


Alguns dels Objectius a assolir amb les activitats que es proposen seran :

·        Desenvolupar la motricitat fina i la coordinació òculo-manual .
·        Iniciar-se en el treball dels criteris matemàtics (classificacions i sèries).
·        Saber la sèrie numèrica i reconèixer la grafia dels nombres treballats .
·  Gaudir de les activitats d'experimentació i del treball amb les agulles d'estendre la roba.

Proposta d'activitats:
El dia que presenteu als infants les agulles d'estendre, és millor deixar que sigui una sessió d’experimentació i descobriment: deixeu que desmuntin les pinces, que observin els diferents elements que les formen, que les muntin de nou per estendre en els fils penjats a la classe, que les dibuixin, que les ressegueixin, que en facin camins per terra, que n’inventin jocs...
Les agulles d'estendre la roba són un recurs molt interessant a l'hora de dissenyar algunes de les activitats del llenguatge matemàtic.

Classificacions:
Poseu, a l’abast dels infants, agulles d’estendre de materials, mides, formes i colors diferents. Demaneu que, els nens i les nenes, verbalitzin els diferents criteris de classificació que seguiran a l’hora de triar-les. Les primeres vegades, els criteris els pot proposar el mestre o la mestra.

Classificació per materials: fusta o plàstic.
Sèries:
A P3, el material on han de fer la sèrie és millor que sigui rígid (safata, regla, base d’ampolla de plàstic, etc.).
El criteri de la sèrie, en les primeres sessions, és millor que el proposi el mestre o la mestra i que sempre es tingui un suport visual com a model.
Models per a fer sèries.
A P4 i P5 es poden usar materials més flexibles com la cartolina i el criteri de la sèrie també el poden proposar els infants verbalment: ”jo faré verd, rosa, groc i blau”. També poden pintar primer el criteri de la sèrie, en una quadrícula o amb  gomets, per tenir-ho com a referent mentre la fan.
Si es considera oportú, quan ja s’ha fet la sèrie amb les agulles d’estendre,  es pot passar a la representació en el paper pintant-la en una quadrícula o enganxant gomets sense model.
Finalitzada l’activitat, els nens i nenes, amb la càmera digital poden fer fotografies per, una vegada impreses, fer-les servir de models per a intercanviar en altres ocasions posteriors.
Fotografia dels diversos suports per a les sèries.
Numeració:
Una vegada classificades les agulles d’estendre, podeu demanar que, els nens i nenes, les comptin i, així, aniran memoritzant la sèrie numèrica. Per seguir treballant-la es poden estendre, en un cordill, els cartronets dels números ordenant-los de major a menor o a l’inrevés, trobar el nombre que hi falta, etc.
Clica i veuràs les activitats d'ordenació de nombres.
Per treballar la relació entre la grafia del nombre i el concepte de quantitat que aquest representa, podeu preparar uns números de cartolina amb referents o sense i plastificar-los on hi posaran les agulles d’estendre corresponents. 
Número 5 amb referents per poder comptar.

Una altra possibilitat és, en un cercle dividit en sectors on s’hi han enganxat gomets o altres dibuixos i anar-hi relacionant l’agulla d’estendre amb el nombre corresponent.


Segueixo treballant en "Agulles d'estendre: un bon recurs" (setembre, 2012). Properament, us presentaré algunes activitats que, amb aquest recurs, es poden programar pel llenguatge oral i el llenguatge plàstic a l'Educació Infantil.

Per saber-ne més:

21 comentaris:

  1. Qué entrada más práctica, yo también me estoy aficionando a las pinzas en clase. Un saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Las pinzas son baratas y son un gran recurso en tiempos de crisis ;)
      Muchas gracias por tu visita ahora que ya ha empezado el curso y hay tanto trabajo que hacer!!!
      Besitos

      Elimina
  2. Caramb, quantes activitats es poden fer amb agulles d'estendre la roba, és un recurs sensacional!
    I m'ha agradat conèixer l'origen del nom, jo que tota la vida les he anomenat "pinces d'estendre la roba" :D
    Moltes gràcies per compartir totes aquestes idees, Carme!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Les pinces o les agulles d'estendre la roba, com dius en el teu comentari, són un recurs sensacional!
      La propera setmana més!
      Petons estesos al vent!!!

      Elimina
  3. L'activitat amb les agulles és molt xula!
    Jo la he fet servir a la classe, però vaig adonar-me que, tal i com dius, és millor que els primers dies experimentin.
    Fins i tot, posar un petit racó amb la roba de les nines i un estenedor quan es fa joc simbòlic els agrada molt!
    Gema

    ResponElimina
    Respostes
    1. És un bon recurs utilitzar un estenedor en el racó de joc simbòlic. A l'escola aprofitàvem per deixar-hi "agulles d'estendre la roba" de totes mides i formes. Així, cada infant podia triar-la segons la seva destresa i força.
      Gràcies per compartir!

      Elimina
  4. Genial aquesta entrada Carme!!!
    A mi també m'agraden molt les agulles d'estendre roba com a recurs educatiu i com bé dius amb elles fem una pila d'activitats!!!!
    Classificacions per material ( fusta, plàstic), per colors, per mides ....., experimentació, per treballar la quantitat, en fi moltissimes activitats!!!!
    Un bon material que podem aprofitar moltíssim!!!!
    Petonets guapa!!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Magda!!!
      Aquesta és la intenció de "Fer de Mestres", que la meva experiència algú la pugui aprofitar.
      M'agrada pensar que és així i quan algú ho diu,com tu avui, penso: l'esforç val la pena!!!
      Muaaaaaaaaac's

      Elimina
  5. Hola Carme!
    Moltes gràcies!!!!

    Ja he après on va sorgir això "d'agulles d'estendre la roba". Com a curiositat, sempre m'ha passat que moltes vegades dic "agulles" i ben bé són pinces.

    Un petó.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, són les pinces d'estendre la roba!!!
      La tradició popular, a moltes comarques, ha deixat empremta i algunes persones seguim dient "les agulles d'estendre la roba".
      A mi m'agrada saltar-me les normes de tant en tant ja,ja,ja.
      Una abraçada!

      Elimina
  6. Carme, enhorabona per aquesta entrada!
    La trobo interessant pel contingut pedagògic i també per l'homenatge que fas a través dels teus records, a totes les àvies; partíceps actives de l'educació, tant emocional com intel·lectual, dels nostres alumnes des de ben petits.
    Esperem la segona part!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Comparteixo amb tu, que les àvies són fonamentals en l'educació dels infants i la "iaia Antònia" especialment a casa.
      Ja veus han passat molts anys i encara és present en els meus textos.
      Gràcies per la visita a "Fer de Mestres".
      Petonets emocionats!!!

      Elimina
  7. Ostres Carme fas unes entrades genials, m'encanta! A mi també m'encanta estendre la roba i sentir aquella olor de net, de sabó!!! És genial el que podem arribar a fer amb les agulles oi? M'apunto les teves idees, molt interessants!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, Joel!
      Petons perfumats de sabó ;)

      Elimina
  8. ¡Menuda cantidad de actividades que se pueden realizar con las pinzas! Me gustan todas. Gracias por darnos tantas ideas y tan buenas. Un saludo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estas actividades únicamente son del lenguaje matemático, la próxima semana para cerrar el tema, las de lenguaje oral y las de lenguaje plástico.
      ¡¡¡Ya ves, la pinzas son un recurso inagotable!!! ja,ja,ja.
      Besazos, Ana.

      Elimina
  9. Hola Carme m'ha encantat l'evocació que feies a la teva infantesa, que alhora m'ha fet també tranportar-me una mica a mi pensant en la meva iaia.... gràcies per l'explicació d'on ve el nom així com les idees que ens aportes.
    Petonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mireia,
      vaig tard però ja saps que la meva vida s'ha complicat :(
      Moltes gràcies pel teu comentari.
      Muac's

      Elimina
  10. Una pregunta,estic fent un treball sobre les pinces i tinc un dupte :
    Les pinces són fasils de resiclar ?
    Són més facils les de plàstic o les de fusta?
    gracies ....

    ResponElimina
    Respostes
    1. Intentaré respondre sense estendre'm massa per a que et sigui útil a l'hora de fer el teu treball.
      Quan dius reciclar et refereixes a reutilitzar-les o als residus i al medi ambient?
      En relació a reutilitzar-les, els dos tipus serveixen; encara que, si s'han de pintar és millor utilitzar les de fusta. Et deixo aquest enllaç on pots trobar idees de plàstica amb "agulles d'estendre" https://www.pinterest.es/ferdemestres/plastica-amb-agulles-d-estendre-la-roba/
      Si parlem de reciclar i de respecte al medi ambient, les pinces de fusta són biodegradables encara que per a fer-les cal tallar arbres. El procés per a fer les de plàstic és molt més contaminant.
      Les unes i les altres si es desmunten és molt fàcil d'arreglar-les per tant tenen una llarga vida útil.
      Personalment, a l'escola n'utilitzava dels dos tipus per així poder treballar les diferents les textures; tot i que, si és per a infants petits, en algunes activitats, preferia per higiene les de plàstic doncs la seva poca porositat permeten netejar-les millor.
      Una abraçada!
      Carme

      Elimina
    2. moltes gracies,mas ajudat molt.
      Series molt bona mestre,
      deu!!!

      Elimina