Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dissabte, 18 d’agost de 2012

DECOREM LA PORTA DE LA CLASSE


Les portes són un element simbòlic: obrir i tancar o inici i final. Han inspirat poemes, cançons i narracions. El seu aspecte ens convida, o no, a obrir-les i mirant-les podem imaginar el que hi pot haver al seu darrere.
Quan s’obren les portes de les aules els infants descobreixen nous móns i quan estan tancades, quines emocions els desvetllen?
Algunes portes de classe són impersonals i mostren poca calidesa. Són aquelles que, sense diferències,  podríem trobar a qualsevol lloc dels nostres edificis: escoles, cases, consultes,... funcionals però despullades de cap misteri.
Les portes de les nostres classes poden ser una invitació a la descoberta, una motivació vers la creativitat, un univers per descobrir!
Hi ha mestres que conscients d’aquests aspectes, deixant-hi moltes hores de feina, les decoren amb encant.

Aquests tipus de portes, molt adequades per a les escoles bressol i P3, són inspiració dels adults i han ser el punt de partida per a la participació posterior dels infants amb elements realitzats per ells.



















                                                          
              Proposta inicial                                                                                                   Elements proposats i pintats pels infants.

La proposta de “Decorem la porta de la classe” va lligada al treball que s’inicia al triar el nom de la classe  (Triar el nom de la nostra classe?, juliol 2012) i pot esdevenir un projecte plàstic molt interessant.
També és una activitat adequada per decorar la porta amb motiu d’altres projectes o unitats didàctiques.
Les capacitats on s’incideix amb aquesta activitat són:
·        Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
·        Aprendre a pensar i a comunicar amb diferents llenguatges.
·        Aprendre a conviure i habitar el món.
Els objectius a assolir pels infants són:
 ·        Experimentar i aprendre tècniques plàstiques.
·   Aprendre a parlar de la seva producció plàstica amb el vocabulari apropiat i explicar les seves accions.
·        Saber escoltar les instruccions i realitzar-les correctament.
·        Expressar-se a través del dibuix, pintura, volum, etc.
Després d’escollir el nom de la classe i amb la intenció de comunicar-lo a la resta de l’escola, es pot proposar fer un disseny per a la porta de l'aula.
Es presenta l’activitat suggerint als nens i nenes que, en un DINA4, dibuixin amb llapis i pintin amb retoladors o ceres les propostes per decorar-la. 
Dibuix Porta
Els dibuixos s’exposaran a la classe uns dies, mentre cada infant haurà d'explicar el seu disseny, per després consensuar la composició plàstica final, podent escollir elements de diferents propostes.
Amb l’ajut del mestre o mestra es decidirà quins materials s’utilitzaran (paper, cartolines, ceres, pintures, etc.).
Si el grup té algun infant invident o amb baixa visió, és important posar la decoració a una alçada que li permeti poder tocar-la. També cal que tingui algun element fet amb material que es pugui associar al nom de la classe: en els “conills” una cua feta amb roba de pèl, en els “ocells” unes plomes, etc.
Una vegada preses les decisions, els/les mestres programaran les sessions de llenguatge plàstic per realitzar els elements de decoració i les sessions de muntatge.
Finalment, es pot fer una petita festa d’inauguració.

Per saber-ne més:

8 comentaris:

  1. Hola Carme!!!
    Gràcies per les propostes.

    Decorar la porta de la classe és únic i especial. A més a més, d'escollir "lliurament" el nom de la classe.

    Txell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, Txell, comparteixo amb tu que és una experiència irrepetible!
      Petonassos d'estiu!

      Elimina
  2. Hola, la verdad es que decorar la entrada de la clase es algo que me encanta, pero la idea de ver las propuestas de dibujo de decoración de los enanos me parece genial. UN saludo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cuando era una "maestra novata" tenía tendencia a dar rienda suelta a mi creatividad para crear actividades para l@s peques.
      Con la experiencia, descubrí que eran ell@s quiénes me ofrecían las ideas más imaginativas.
      ¡Te agradezco mucho que pases por aquí!
      Muac's

      Elimina

      Elimina
  3. Hola Carme! M'ha encantat la teva reflexió sobre les portes i trobo molt interessant la idea de que els alumnes proposin els seus propis dissenys de decoració, és una activitat molt creativa! Si tinc oportunitat la posaré en pràctica amb els alumnes de Cicle Inicial.
    Salutacions!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Lila,
      si la poses en pràctica, esperem fotografies de la decoració!!!!!
      http://www.facebook.com/FerdeMestres
      Besets

      Elimina
  4. Hola Carme, faré 1r de C.I. tens alguna idea que poguéssim nosaltres també decorar la porta de la classe encara que no es sol fer. Però a mi em sembla que seria més motivador pels nens i nenes o alguna altra idea?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cèlia,
      pel que dius imagino que la classe de 1er no té nom; així que, jo esperaria a decorar-la amb motiu d'algun projecte que feu o aprofitant alguna festa de l'escola. Pots coordinar-te amb l'especialista d'anglès i aprofitar halloween, amb l'especialista de música i treballar una obra que motivi una decoració(Les quatre estacions de Vivaldi, etc.
      Proposeu el tema i deixeu que siguin els infants qui dissenyin la decoració, us sorprendran!!!
      Petons

      Elimina