Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 31 de maig de 2012

MIREM L'ORLA DE FI DE CURS (I)


Quan s’està acabant el curs, a moltes aules es comença a pensar en quin tipus d’orla es farà perquè els infants la portin a casa com a record del curs que s'ha compartit amb els companys, companyes i mestres.
L’orla més senzilla de fer, és la que es realitza emmarcant digitalment una fotografia del grup classe; però l més habitual en l'educació infantil és la que després d’escollir un dibuix on hi hagi  nens i nenes es substitueixen els caps per les fotografies de carnet dels infants de la classe.
Fotografia emmarcada
Dibuix per posar-hi les fotografies
A partir de l'activitat anterior, les fotografies es poden inserir en  algun dibuix significatiu del nom de la classe .
            
             Orla de la classe dels vaixells
Aquests tipus d’orles, per la seva dificultat en el muntatge, no propicien la participació dels infants d’educació infantil i correspon tota la tasca a les mestres o els mestres.

En altres ocasions, en lloc d’inserir  les fotografies, els infants hi participen fent el dibuix de la seva cara i enganxant-la al cos dels nens i nenes o en algun altre motiu relacionat amb el nom de la classe.

Autoretrat d'un alumne de la classe dels astronautes
L’orla que desenvolupa les habilitats plàstiques, el coneixement d’un mateix i dels altres, a més de fer més protagonistes de l’activitat els infants, és l’orla dels autoretrats. 
Capacitats:
·        Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma
ü Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres.
·        Aprendre a pensar i a comunicar
ü Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges: llenguatge plàstic.
·        Aprendre a conviure i habitar el món
ü Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col∙laboració amb el grup i cap a la integració social
Objectius:
  • Expressar oralment i plàsticament la pròpia imatge (autoretrat).
  • Coneixements de les parts bàsiques del propi cos.
  • Respecte per les característiques físiques dels altres.
  • Participació en la cura i manteniments dels material.
  • Respectar i gaudir de la producció pròpia i la dels altres.
Recursos materials:
  • Miralls
  • Material fungible: paper, llapis, ceres, retoladors,...
  • Fotografia de cadascú.
Descripció de l’activitat:
L'episodi del programa Una mà de contes: Un autoretrat? de TV3 pot ser un bon recurs per explicar què és un autoretrat i alhora motivar els nens i nenes per iniciar l'activitat següent.
Engrescats per la idea de fer l'autoretrat, en rotllana es proposarà que cadascú faci oralment la seva descripció per saber els aspectes que haurà dibuixar i pintar. 
A més d'observar-se al mirall de la classe, com que a totes les aules d'educació infantil hi ha les fotografies dels nens i nenes, aquestes es poden utilitzar com a referent 
Per fer els autoretrats s'utilitzaran diferents tècniques i materials: dibuixats en llapis i pintats amb retoladors, dibuixats i pintats amb ceres, dibuixats amb llapis i resseguits el contorn amb negre,... Cada tutor o tutora, segons les habilitats del grup, decidirà quina tècnica és la més adequada. 
Acabats els autoretrats, per identificar-se hi escriuran o copiaran el seu nom. 
Finalitzats els dibuixos el mestre o la mestra els escanejaran per fer la  composició de l’orla i guardar-la en un arxiu per fer-ne les còpies. Cada infant portarà a casa l’últim dia del curs la seva orla i els originals es penjaran a l'aula per a fer una petita exposició que permeti gaudir de les produccions plàstiques.
Orles d'autoretrats dibuixats i pintats

Per saber-ne més:    Enllaços de models d'Orles Gràfiques

2 comentaris:

  1. A l'escola fem les Orles de Fi de Curs amb les fotografies. Al llegir "Mirem l'orla de fi de curs" m'has fer pensar que és cert que els alumnes no hi tenen cap participació en la seva realització i que és una activitat molt motivadora per a potenciar el llenguatge plàstic. Portaré la reflexió al cicle!
    Gràcies Carme.

    ResponElimina
    Respostes
    1. És veritat que és una activitat molt motivadora pels nens i nenes però segurament, en altres ocasions, feu moltes activitats plàstiques similars.
      Una abraçada

      Elimina