Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimarts, 13 de març de 2012

LES FESTES DELS COLORS


L'infant construeix el seu coneixement a través de la pròpia activitat i interacció amb el medi. Així, cal crear un ambient ric en estímuls, propostes i oportunitats d'acció que el motivi a participar i relacionar-se amb els altres.
El nostre món és ple de colors i sovint els infants, des de molt petits, escolten  els adults anomenar-los. 
A la Llar d’Infants, els més petits, utilitzen pintures, ceres, plastilines... i anomenar els seus colors es converteix en una activitat quotidiana.



Així que, quan arriben a l’escola molts dels alumnes saben reconèixer els colors i els anomenen correctament.
Conèixer i anomenar alguns tons de la gama dels colors és un objectiu del Segon Cicle de l’Educació Infantil i per aquest motiu es programen activitats diverses.
Les festes dels colors són activitats ideals per a planificar en les unitats didàctiques dels dos cicles de l'Educació Infantil.
En el Primer Cicle, feu les festes del color vermell, del groc, del blau... amb la finalitat de fer una "immersió" en aquests colors i afavorir el seu reconeixement.
En el Segon Cicle, fer-les pot ajudar a descobrir la seva gama cromàtica; ja que és molt difícil que totes les peces de roba siguin de la mateixa tonalitat.
Podreu treballar el concepte de color clar i fosc.

Objectius:

  •         Ser capaç d'observar l'entorn per reconèixer els diferents colors bàsics o de la seva gama cromàtica i verbalitzar l'acció de la descoberta.
  •          Mostrar haver assolit la discriminació dels colors treballats en els elements de l'entorn.
  • ·         Gaudir de l'activitat , participant-ne i establint contacte amb l'adult i infants.
La festa de cada color tindrà la durada d’una sessió preferiblement un divendres per la tarda.


Activitats prèvies
En el quadern viatger comuniqueu a les famílies la data en que fareu la festa del color i aviseu que cal anar a l'escola amb el major nombre de peces de roba del color indicat. 
L'espai de l'aula el podeu modificar retirant les taules i cadires per a facilitar l'acció deIs infants i crear un ambient d’expectació.
En el centre, penjant del sostre, hi podeu posar globus del color de la festa.
Pengeu serrells a la porta, com a cortina, fets amb paper de seda o qualsevol altra ambientació garlandes, mòbils, etc.) que hagueu realitzat amb els alumnes.
El paper de l’adult ha de ser d'animador i conductor de les activitats. 



     
Activitats de la sessió
Acolliu els infants amb la indumentària del color de la festa i convideu-los a seure a la rotllana iniciant una conversa (si és que no n'hi ha cap que ho realitza espontàniament): heu vist què ha passat a la classe?, què ha canviat? què resta igual?, ...
Després d'una breu introducció podeu fer aparèixer la capsa màgica d'on pot sortir el follet de color... i explicar la seva emoció en veure tants follets com ell.
Canteu-li alguna cançó i oferiu-li un objecte del seu món: què és?, de quin color? 
Com que és un follet trapella, segurament, pintarà a la cara als nens i a les nenes amb maquillatge.


El follet explica que en el seu país tot és del mateix color i convida a tothom a imaginar-ho posant-se unes ulleres, una màscara o un prismàtic amb cel·lofana de color (treball realitzat abans).
Feu una passejada pel pati, passadís... (s'intentarà que es verbalitzin les sensacions i la percepció que s'està tenint de la realitat). 
Abans de marxar ell explica que per acomiadar-se ha deixat una cosa per a cadascú (llaminadura del color). 



Amb la llaminadura es despengen els globus i es realitza una activitat lliure de joc.També es pot posar música d'ambientació o fer un petit ball.


Activitat d'avaluació
Abans de marxar a casa es fa un cercle i es comenta el que més ha agradat i el que no ha agradat? Es van recollint les opinions deIs infants.
Després d'uns dies, s'elaborarà una graella amb els ítems que ens ajudin a esbrinar el grau d’assoliment deIs objectius proposats.

6 comentaris:

  1. A l'escola també fem les festes dels colors i els nens i nenes s'ho passen molt bé!
    Un petó!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Són un excel·lent recurs encara que hi ha d'altres que aniré exposant, poc a poc, a "Fer de Mestres".
      Muac!

      Elimina
  2. Ohh quins records! Jo feia festes de colors! I la veritat es que impacten bastant perquè me'n recordo molt. Me'n recordo sobre tot de la de color vermell que vem menjar tot de fruits vermells. I això és bona senyal, quan ho recordes amb tanta il·lusió és que funciona!

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi també m'agradava molt muntar les festes dels colors, el problema era trobar la meva roba del color groc ha,ha,ha.
      Petonets festius
      Carme

      Elimina
  3. Per cert, m'ha encantat descobrir com és la teva foto de portada sencera :)

    ResponElimina